14.04.2021
Otsikko on työpaikkailmoituksen jäävuoren huippu, joka pilkistää esiin lukuisien avoimien uramahdollisuuksien listasta. Kiinnitä huomiota siihen, että otsikko antaa työnhakijalle selkeän kuvan siitä, mikä yrityksen haettava rooli on.
Hakukoneoptimointi tarkoittaa toimenpiteitä, joilla voidaan kehittää sisällön, eli tässä tapauksessa työpaikkailmoituksen näkyvyyttä esimerkiksi Googlen hakutuloksissa. Kiinnitä otsikointiin huomiota myös hakukoneoptimoinnin kannalta kysymällä itseltäsi:
Millaisia fraaseja ihannehakija käyttäisi Google-haussa, jossa hän etsii tietyn osaamisalan tai tehtävänimikkeen työtä?
Esimerkiksi ”asentaja” ei viesti hakijalleen, minkä alan tehtävästä on kyse eikä hän osaisi hakea tätä työpaikkaa Googlesta. ”Asentaja”-termin sijaan voi hyödyntää kuvaavampaa ilmaisua haettavan tehtävän mukaan, kuten esimerkiksi ”kunnossapidon asentaja” tai ”sähköasentaja työmaakohteisiin”.
Kansainvälisissä tehtävissä englannin kielen käyttäminen otsikoinnissa viestii hakijalleen siitä, että tehtävä edellyttää kielitaitoa tai sisältää roolin osana kansainvälistä yritystä.
Työpaikkailmoituksen alkutahdeissa hakijaa kiinnostaa, mikä yritys on valmis ottamaan riveihinsä uuden tiimin jäsenen. Esittele yritys napakasti tuomalla ilmi ainakin tärkeimmät asiat: nimi, toimipaikka ja -ala, sekä tieto, mitä yritys tekee.
Kerrottavaa olisi paljon muutakin, mutta muista, että hakija pääsee helposti käsiksi lisätietoon yrityksestä. Lisäksi pystyt ujuttamaan yrityksen arvoja, tulevaisuuden suuntaa ja muita tärkeitä aiheita myöhemmin hakutekstiin.
Kuvaus haettavasta tehtävästä saa aikaan sisäisen innostuksen syttymisen tai siirtää osaajan huomion seuraavaan työpaikkailmoitukseen. Inspiroiva kuvaus tempaisee mukaansa ja saa aikaan reaktion, jossa osaaja ajattelee tehtävän vastaavan juuri hänen uransa seuraavia askeleita.
Kuvaus vastaa seuraaviin kysymyksiin:
Millaiseen tehtävään henkilöä haetaan?
Mitä työ pitää sisällään?
Miksi kilpailuilla aloilla osaaja tarttuisi juuri tähän tehtävään?
Mitkä seikat inspiroivat ihannehakijaa?
Vältä luettelomaista kerrontaa, kuten esimerkiksi: ”Tehtävä sisältää myymälän puhtaanapitoa, järjestelyä, asiakaspalvelua ja kassatyöskentelyä”.
Muotoile tulevan joukkueen jäsenen työpäivän kulku antamalla hakijalle enemmän tartuntapintaa. Samaan hengenvetoon voit kertoa, millaisia ominaisuuksia henkilöltä tehtävissä odotetaan, esimerkiksi seuraavasti:
”Työarkesi pitää sisällään monipuolisia kaupan alan työtehtäviä. Huolehdit järjestelmällisin ottein siitä, että asiakkaamme on ilo astua myymälään sisään – tilat ovat kädenjälkesi ansiosta siistit ja hyllyt järjestyksessä. Olet paikalla juuri asiakasta varten ja valmiina palvelemaan asiakaslähtöisesti. Viimeistelet onnistuneen asiakaskokemuksen taitamalla käyttämämme kassajärjestelmän.”
Lähtökohtaisesti yrityksellä on odotus siitä, mitä asioita he haluavat osaajan jo hallitsevan ja millainen esimerkiksi hänen koulutustaustansa on. Muista, että mitä ehdottomampi tekstissäsi vaatimusten suhteen olet, sitä tarkemmin rajaat osaajajoukkoa pois. Esimerkiksi jos hakemuksessa lukee, että vaatimuksena on tietotekniikan alan insinöörin tutkinto, ei hakemuksia todennäköisesti tule muiden alojen insinööreiltä tai osaajilta.
Toive tietystä osaamisesta tai koulutuksesta jättää taakseen enemmän avoimia ovia – henkilöllä ei esimerkiksi ole juuri tiettyä toivottua osaamista tai koulutusta, mutta hän on hankkinut taidot esimerkiksi harrastuneisuuden kautta.
Taivuta siis vaatimuksiasi ja toiveitasi tarkkaan miettien, millaisia hakemuksia odotat. Sama periaate pätee myös kandidaattien kokemustaustaan – haetaanko tehtävään huippuunsa virittäytynyttä, kokenutta konkaria vai halutaanko hiljattain valmistunut tekijä kasvamaan alan timantiksi?
Tieto kattavasta perehdytyksestä työtehtäviin luo myös osaajalle turvallisuuden tunteen. Hänen tarvitsee osata perusteet ja soveltaa niitä tulevaan tehtävään.
Mikäli tehtävässä on mahdollisuus vaikuttaa oman työpäivän kulkuun, tehtävänkuvaan, tulevaisuuden ura-askeleisiin yrityksessä tai esimerkiksi käytettävien järjestelmien kehittämiseen, tuo nämä työpaikkailmoituksessa esiin. Alansa ammattilainen innostuu siitä, kun hän pääsee tekemään, vaikuttamaan ja ratkaisemaan hyödyntäen omaa ammattitaitoaan.
Pohdi myös uuden osaajan merkitystä, ja vastaa tekstissä kysymykseen:
Millaista merkitystä osaaja ja uusi osaaminen tuovat työyhteisöön ja yritykseen?
Introvertimpi työntekijä saattaa viihtyä työssään ja työtehtävissään yksin, mutta sosiaalinen ja ekstrovertti taitaja innostuu ympärillään olevista ihmisistä. Kerro työpaikkailmoituksessa, millaisen joukkueen osaksi työntekijä pääsee.
Onko työyhteisössä luvassa yhteisiä kahvihetkiä, suunnittelupalavereita, joissa ideat sinkoilevat ja vauhdikkaita tyhy-iltapäiviä? Vai juuri introvertin toivomaa tasaisempaa menoa, jossa hän on arvokas osa kokonaisuutta, mutta saa osallistua juuri toivomassaan määrin yhteiseen tekemiseen?
Muista kertoa työpaikkailmoituksessa myös erittäin olennaiset ja hakijalleen arvokkaat tiedot, kuten esimerkiksi:
Työsuhteen kesto, tehtävän palkkaus, työajan pituus, työvuorojen kesto, onko tehtävä vakituinen vai määräaikainen ja missä työ sijaitsee. Tuo esiin sen henkilön yhteystiedot, joka on valmis vastaamaan avoimesta uramahdollisuudesta kiinnostuneiden henkilöiden kysymyksiin. Lisää myös ajankohta, jolloin hän on varmasti tavoitettavissa.
Työpaikkailmoitus saa päätöksensä toimintokehotuksesta, jossa kutsutaan lähettämään hakemus:
”Innostuitko tehtävästä? Kerro meille osaamisestasi lähettämällä hakemuksesi jo tänään!”
”Lähetä hakemuksesi pian, sillä haastattelemme sopivia osaajia jo hakuaikana!”
”Olisitko sinä sopiva täydennys tiimiimme? Lähetä hakemuksesi pian, sillä haluamme kuulla juuri sinusta!”