Vinkit ergonomiseen etätyöskentelyyn kotona | RTK-Henkilöstöpalvelu

RTK-Henkilöstöpalvelu

Vinkit ergonomiseen kotitoimistoon

08.04.2020

Etätyö mahdollistaa jo yhä useamman asiantuntijan työpäivän kotikonttorilta käsin. Kotioloissa työpisteen varustelu on usein toimistoon verrattuna puutteellisempi, ja päivän aikana ajatustyö läppärin kanssa saattaa taipua mitä ihmeellisimmissä asennoissa.

ergonomia_etätyö_kuvituskuva

Myyntipäälliköltämme Tarja Laitiselta löytyy myyntitaitojen lisäksi fysioterapeutin sekä terveystieteiden maisterin koulutustausta. Hänelle hyvin toteutunut ergonomia on etätyöskentelyn perusta, joka antaa avaimen onnistuneeseen ja tuotteliaaseen työpäivään sekä omaan jaksamiseen.

”Tärkeintä on, että etätyöpisteen ääressä on vaivatonta työskennellä”, Tarja kertoo.

Tartu Tarjan vinkkeihin ergonomiseen etätyöskentelyyn, ja pidä huoli itsestäsi työpäivän aikana:

 

VINKKI 1: Työpisteen sijoittelu ja valaistus

Sijoita työpisteesi mahdollisuuksien mukaan niin, että sinulla on näkymä ikkunasta ulos ja pääset nauttimaan luonnon valosta. Huomioi kuitenkin, että esimerkiksi näyttöpäätteeseesi ei aiheudu ikkunasta ylimääräisiä heijastuksia. Kiinnitä huomiota myös muuhun työpisteen valaistukseen, sillä riittävästi valaistussa tilassa silmäsi altistuvat vähemmän näyttöpäätteen aiheuttamalle rasitukselle.

Jos näkymä työpisteeltä ikkunaan ei ole mahdollinen, sijoita työpisteen äärelle esimerkiksi kaunis taulu, tai muu asia, joka saa sinut hyvälle tuulelle. Valitse myös mahdollisuuksien mukaan siisti ja rauhallinen tila etätyöskentelyyn, tai hyödynnä esimerkiksi vastamelukuulokkeita työrauhan varmistamiseksi.

 

VINKKI 2: Varustele kotikonstein

Kotitoimistosta on mahdollista muokata ergonominen pientä luovuutta käyttäen. Mikäli et omista säädettävää pöytää, etsi kirjoituspöydän jalkojen, näyttöpäätteen tai läppärin alle esimerkiksi kirjoja nostaaksesi näyttöä. Korkeus on oikea, kun näytön yläreuna on suunnilleen kulmakarvojesi korkeudella.

Huomioi, että esimerkiksi pöytätason yläpuolelle nostetun läppärin kanssa tarvitset erillisen näppäimistön ergonomisen kirjoitusasennon turvaamiseksi.

Seisomatyöskentelyyn voit hyödyntää esimerkiksi silityslautaa, jonka korkeutta on mahdollista säätää – tärkeintä on, että seisot mahdollisimman lähellä sen etureunaa, pidät kädet kylkien vieressä ja kyynärvarret rennosti tuettuna pöydällä tai alustalla, noin yhdeksänkymmenen asteen kulmassa.

 

VINKKI 3: Satsaa työtuoliin

Istumatyössä painumme helposti kyyryyn, ja asennon vaikutus tuntuu helposti niska-hartiaseudun ja alaselän oireiluna. Tarja suosittelee omalla kokemuksellaan satulatuolia, jonka oikea istuinkorkeus mahdollistaa vaivattomasti ryhdikkään selän ja istuma-asennon.

Mikäli satulatuolia ei ole mahdollista hankkia, voisi mahdollisuuksien mukaan vaihtoehtona olla työpaikalta tuolin lainaaminen pitempien etätyöskentelyjaksojen ajaksi.

 

VINKKI 4: Tauot kuuluvat työpäivään – vaihda samalla työskentelyasentoa

Tauot ja niiden myötä työskentelyasennon vaihtaminen ovat työpäivän aikana tärkeässä arvossa, sillä etäpäivän aikana helposti unohtuu työn äärelle pitkäksi aikaa. Oman energiatason ylläpitämiseksi pieni kävely korttelin ympäri raikkaassa ulkoilmassa, hartioiden pyörittely sekä riittävä vedenjuonti tietyin väliajoin ovat paikallaan. Laita taukojen merkiksi esimerkiksi herätyskello soimaan, jotta muistat nousta oikaisemaan itsesi hetkeksi työpisteen äärestä.