RTK-Henkilöstöpalvelu

 
 

Valtavalo: Kilpailussa myynnin osaajista ratkaisevat vetovoimatekijät ja ammattitaitoinen rekrytointi

Valtavalo on kokonaisvaltaisia LED-valaistusratkaisuita ammattikäyttöön valmistava yritys. Täysin kotimaisen yhtiön tuotanto sijaitsee Kajaanissa ja yrityksen palveluksessa on tällä hetkellä 30 henkilöä. Valtavalon joukkue on saanut riveihinsä uutta osaamista yhteistyössä RTK-Henkilöstöpalvelun kanssa.

 

Kotimaisuus ja vahva brändi kiinnostuksen herättäjinä

Toni Arppe on myynnin taitaja, jolle kokemusta myynnin tehtävistä on kertynyt yli 20 vuoden ajalta. Valtavalolle avainasiakaspäälliköksi hän saapui RTK-Henkilöstöpalvelun rekrytoimana vuonna 2018.

”Arvostan kotimaisuutta ja laadukkaita tuotteitamme. Tuotteen täytyy olla sellainen, johon uskoo itsekin, jotta sitä voi myydä”, Toni kertoo ja lisää, että kiinnostava tuote ja Valtavalon vahva brändi saivat hänet aikanaan tarttumaan mukaan rekrytointiprosessiin.

Tonin takataskussa oli edellisestä työstä kertynyt 12 vuoden kokemus myynnin johtamisesta. Hän koki, että haluaa päästä hyödyntämään osaamistaan myös Valtavalolla. Tavoite pysyi kirkkaana mielessä ja puolen vuoden jälkeen hän eteni luotsaamaan yrityksen myyntiä valtakunnallisesti.

 

Kannattava kasvu tarvitsee toteutuakseen oikeat henkilöt

Valtavalon kasvun askeleissa heräsi tarve myyjälle Varsinais-Suomen alueelle. Yrityksen myynnin kannalta selvää oli, että oikea henkilö tarvittiin paikan päälle hoitamaan alueen asiakkuuksia.

”Tavoitteenamme on kannattava kasvu, joten koimme, että myyntiin tarvittiin lisää tulivoimaa”, Toni kuvaa.

Rekrytointiprosessi käynnistyi yhteistyössä RTK-Henkilöstöpalvelun kanssa.

”En lähtenyt edes miettimään, että hoitaisin rekrytoinnin itse. Omassa rekrytoinnissani Valtavalolle asiat hoituivat RTK-Henkilöstöpalvelun kanssa juuri niin, kuin pitikin, joten otin heihin uudelleen yhteyttä”, Toni kertoo.

 

Rekrytointiprosessin keskiössä ovat ihmiset

Matka kohti oikeaa henkilövalintaa ei ollut täysin mutkaton. Kilpailu myynnin osaajista on kovaa ja muutama hakemuksen jättäneistä henkilöistä joutui jäämään viime hetkillä prosessista sivuun tartuttuaan toiseen työmahdollisuuteen tai henkilökohtaisten syiden vuoksi.

”Kun puhutaan palvelusta, jossa keskiössä ovat ihmiset, niin mitään ei voi pitää täysin varmana.

Valtavalon rekrytoinnin maaliin viemisessä keskiössä oli säännöllinen ja proaktiivinen viestintä sekä oikea-aikainen reagointi – niin asiakkaan kuin hakijoiden suuntaan.

Juuri aktiivisen viestinnän kautta alkuvaiheissa kärkikandidaattien joukkoon tunnistettu ja prosessista jo kertaalleen sivuun jättäytynyt hakija saatiin takaisin ”kyytiin” ja lopulta juuri hänet valittiin tehtävään”, sanoo rekrytoinnin maaliin vienyt RTK-Henkilöstöpalvelun Janne Malmisaari.

Yhteistyö toi mukanaan ajansäästöä ja arjen uuden osaajan kanssa

Kiireisen myyntijohtajan kalenteriin yhteistyö RTK-Henkilöstöpalvelun kanssa toi merkittävää ajansäästöä. Rekrytoinnin aikana hyödynnettiin Teams-sovellusta ja videohaastattelutyökalua, jotka mahdollistivat ketterän viestinnän ja etähaastattelut prosessin aikana.

”Etätyöskentely on tätä päivää, joten etähaastattelut olivat meille kustannustehokas tapa toimia. Käytännössä maksoimme rekrytoinnin palvelukustannukset sillä, että olisin ollut paikan päällä haastattelemassa noin pari päivää”, Toni summaa ja jatkaa:

”Positiivinen ilmiö oli, miten helpoksi ja vaivattomaksi koko rekrytointi tehtiin minulle. Tässä korostan RTK-Henkilöstöpalvelun Jannen ammattitaitoa. Esimerkiksi minulle esitellyt kandit vastasivat juuri niitä rajanvetoja, mitä olin asettanut.”

Työarki uuden myynnin osaajan kanssa on käynnistynyt erinomaisesti.

”Rekrytointi oli onnistunut ja omalla kokemuksellani voin suositella RTK-Henkilöstöpalvelua”, Toni toteaa.