RTK-Henkilöstöpalvelu

Löydä osaajat uudella tavalla

18.06.2020

Rekrytointi on kilpailua parhaista osaajista, ja positiivinen työnantajamielikuva on ottanut työnhakijan hakupäätöksessä yhä isomman roolin. RekryMarkkinoinnin tavoitteena on saavuttaa potentiaaliset osaajat sosiaalisen median kanavissa esiintyvän mainoksen siivittämänä, innostaen heitä tarttumaan uuteen avoimeen uramahdollisuuteen.

RekryMarkkinoinnin kanavana käytetään eri sosiaalisen median alustoja, ja mainokset ovat tarkoin kohdennettuja harkitulle kohderyhmälle. Tehokas viesti tavoittaa katselijansa esimerkiksi brändimielikuvavideon muodossa, ja kylvää ennen hakupäätöstä ajatuksen siemenen siitä, millaista yrityksessä olisi oikeasti olla töissä.

 

Kohderyhmäanalyysi luo perustan onnistuneelle markkinointikampanjalle

RekryMarkkinoinnin alkutahdit koostuvat kohderyhmäanalyysista, joka antaa arvokasta tietoa siitä, kenelle yrityksen ääni halutaan saada kuuluviin. Kohderyhmäanalyysissa yhteistyössä asiakasyrityksen kanssa selviää muun muassa, mitkä ovat yrityksen vetovoimatekijät, millaisia henkilöitä yrityksessä on jo töissä ja millaista täydennystä kasvavaan tiimiin toivotaan. Lopputuloksena on markkinointikampanjan kohderyhmä, jolle haluttua viestiä lähdetään tuottamaan.

Vähitellen kohderyhmäanalyysin ympärille muodostuu yrityksen tarina, joka herää eloon brändimielikuvavideon muodossa. Video raottaa yrityksen arkea katselijalleen mielenkiintoisella, samaistuttavalla tavalla, innostaen hänet visualisoimaan itsensä yrityksen työntekijäksi. Ammattimaisesti toteutettu videomateriaali mukailee yrityksen brändiviestiä ja luo positiivista työnantajamielikuvaa.

Tutustu toteutuksiimme, lisää löydät YouTube-kanavaltamme.

Videoiden ohella RekryMarkkinointikampanjan pilarit voidaan myös rakentaa yrityksen työntekijöiden uratarinoiden ympärille – myös tämä vaihtoehto auttaa myymään mielikuvan yrityksestäsi, inspiroiden tutustumaan työpaikan tarjoamiin mahdollisuuksiin ja lopulta lähettämään hakemuksen. Toteutimme Moilas Oy:lle kesätyöntekijöiden rekrytoinnin tueksi uratarinoita, jotka ovat luettavissa täältä.

 

RekryMarkkinoinnin vaikuttavuus

RekryMarkkinoinnin avulla on mahdollista tavoittaa osaajia, jotka ovat jo tällä hetkellä työelämässä. Kohderyhmäanalyysiin pohjautuen markkinointiin valitaan oikeat sosiaalisen median kanavat, joissa juuri kyseisen kohderyhmän henkilöt liikkuvat. RekryMarkkinointikampanjan lisäksi työpaikkailmoitus on esillä suosituimmilla työnhakualustoilla, tavoittaen uusia uramahdollisuuksia aktiivisesti etsivät ammattilaiset.

”Etenkin ohjelmoijia on nykyään todella vaikea tavoittaa, mutta markkinointikampanjan avulla tavoitimme henkilön, joka tuli meille lopulta töihin vähän kauempaa”, Idesco Oy:n toimitusjohtaja Jari Valtonen kuvailee RekryMarkkinoinnin vaikuttavuutta asiakastarinamme yhteydessä.

RekryMarkkinointi herättelee potentiaalista kohderyhmää innostumaan avoimesta uramahdollisuudesta, tuoden samalla yritykselle näkyvyyttä. Esimerkiksi Savonlinnassa sijaitsevalle Darekon Oy:lle RekryMarkkinointikampanja toi mukanaan paitsi uusia osaajia, myös laajaa näkyvyyttä ja viestintää yrityksen muutosta.

 

Mittaaminen ja tulokset – Ei ne näyttökerrat, vaan laadukkaat hakemukset

Sosiaalisen median markkinoinnin ehdoton etu on mitattavuus. Analytiikkatyökalujen avulla RekryMarkkinoinnin tuloksia voidaan tarkastella hyvinkin yksityiskohtaisesti. Työkalut taipuvat antamaan tietoa esimerkiksi siitä, kuinka moni on klikannut mainosta, kuinka kauan halutulla verkkosivulla on vietetty aikaa, kuinka monta henkilöä mainos on tavoittanut sekä kuinka monta kertaa sitä on näytetty. Mainokseen tehdään kampanja-aikana tarvittavia mahdollisia korjausliikkeitä analytiikkaan perustuen, parhaan mahdollisen lopputuloksen saavuttamiseksi.

Analytiikka kielii mainoksen toimivuudesta, mutta kaikista tärkeintä RekryMarkkinoinnissa on saavutetut potentiaaliset hakemukset, jotka kertovat todellisesta mainoksen tehokkuudesta. Hakemusten määrä riippuu pitkälti siitä, millaiseen tehtävään ja miltä alueelta lisäkäsipareja haetaan. Esimerkiksi IT-alan osaajia haettaessa hakemusten määrä on pienempi, kun taas haettaessa täydennystä yrityksen tuotantotyöntekijöihin on volyymi todennäköisesti runsaampi.

Kampanjan päätteeksi tulokset käydään yhdessä läpi, ja raportoidaan kirjallisesti ymmärrettävässä muodossa. Avoimuus on onnistuneen rekrytointiyhteistyön ydin, jonka avulla saavutetaan juuri ne onnistuneimmat henkilövalinnat.